BELOVED FOLLOWERS

Saturday

Tips Pemakanan Bagi Ibu Menyusu



Keperluan pemakanan ketika menyusu adalah serupa ketika hamil , dan wanita disyorkan untuk terus makan sama seperti bagaimana mereka makan semasa kehamilan mereka.

Walau bagaimanapun, wanita menyusu memerlukan lebih 200 kalori setiap hari semasa mengandung, dan ia adalah penting bahawa kalori datang dari makanan yang berkhasiat.


Wanita menyusu biasanya kehilangan 1-4 paun sebulan tanpa menyekat pengambilan kalori mereka.

Berikut merupakan Sumber Nutrisi yang boleh dijadikan rujukan atau panduan oleh semua para ibu semasa dalam tempoh penyusuan :
  • Protein
    • Ibu menyusu mesti mengambil 2-3 hidangan protein setiap hari. Setiap hidangan bersamaan 3-4 ounces daging, ikan atau ayam. Sumber protein termasuklah Daging, Ayam, Makanan Laut, Telur, Keju, Susu dan yogurt, Tofu, Dried beans.
    • The Food and Drug Administration (FDA) mengesyorkan ibu menyusu tidak mengambil shark, swordfish, king mackerel or tilefish kerana kandungan merkuri yang tinggi. 
  • Kalsium
    • Cadangan pengambilan kalsium bagi ibu menyusu adalah 1,300 milligrams setiap hari. Lihat pada label nutrisi untuk tahu kandungan kalsium setiap hidangan bagi satu-satu produk. Sumber kalsium adalah Susu, Yogurt dan cheese. 
  • Zat Besi
    • Pengambilan zat besi juga penting bagi ibu-ibu yang menyusu yang menggalakkan fungsi otak yang sihat dan pengoksigenan sel. Sumber zat besi adalah Daging, Ayam, Makanan Laut, Dried beans, Dried fruit, Kuning telur. 
  • Vitamin C
    • Ibu menyusu memerlukan vitamin C lebih dari masa mengandung.Vitamin C memainkan peranan dalam pertumbuhan dan pembaikan tisu, menjadikan ia penting untuk pembangunan yang sepatutnya bayi menyusu. 
    • Ia adalah amat penting dalam pertumbuhan tulang, gigi dan kolagen, protein yang terdapat dalam saluran darah, tulang rawan, tendon dan ligamen. Ia juga membantu meningkatkan keupayaan sistem imun untuk melawan penyakit. Buah-buahan citrus, Brokoli, Tembikai, Potato, Tomato, Kiwi, Cauliflower, Kobis 
  • Air
    • Anda mesti minum air secukupnya setiap hari. Jika anda seorang yang susah nak minum air, apa kata setiap kali menyusu anda minum segelas air. Selain dari air putih biasa, jus, susu dan sup juga boleh.
    • Senaman dan suhu yang tinggi akan meningkatkan keperluan anda untuk cecair. Oleh itu, minum lebih air jika anda aktif atau ia panas.
Selain itu, hadkan pengambilan makanan atau minuman berkafein seperti kopi, teh dan soda.
Elakkan minum minuman beralkohol dan merokok.

*********************************************************************************

*********************************************************************************

Perlukan maklumat lanjut ?
Mahukan tawaran harga yang istimewa ?
Dapatkan konsultasi tentang produk atau set yang mana yang sesuai untuk anda.
Dapatkan tips cara pengambilan vitamin yang betul dari saya sebagai Shaklee Independent Distributor anda.

Saya ialah Pengedar Sah Shaklee di Puchong Selangor serta kawasan sekitar.
Cash On Delivery (COD) sekitar Puchong, Putrajaya, Cyberjaya dan Shah Alam
Penghantaran ke seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei, menggunakan Poslaju, GDEx atau Citylink. 

Sila hubungi saya di
Telefon / sms / whatsapp / wechat / : 0126775214 @ 0193924494
Email : imanfirdaus2014@gmail.com


Semoga mendapat manfaat
-Norbaya Omar-
-SID 1138278-

EBook Percuma Untuk anda
Ebook ini bukan ebook biasa. Ia ebook LUAR BIASA. Ia menceritakan kisah kejayaan seorang ‘Engineer’ yang terpaksa berhenti kerja selepas 6 bulan buat bisnes online.



DOWNLOAD EBOOK

No comments:

Post a Comment