BELOVED FOLLOWERS

Sunday

PROTEIN

APAKAH ITU PROTEIN?

Protein merupakan kelompok dari makromolekul organik kompleks dimana di dalamnya terkandung hidrogen, karbon, nitrogen, oksigen dan sulfur serta terdiri dari satu atau beberapa rantai asam amino.

Protein adalah salah satu nutrisi yang sangat penting dalam kehidupan harian kita.
  1. Badan kita terdiri daripada sel-sel yang seterusnya membentuk tisu. 
  2. Daripada tisu membentuk organ. 
  3. Daripada organ membentuk sistem. 
  4. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk dan menggantikan sel yang lama & mati.

KEPERLUAN PROTEIN DALAM DIET HARIAN


Berdasarkan piramid makanan, sumber protein perlu dimakan secara sederhana. Protein hakikatnya boleh didapati dalam makanan harian kita seperti ikan, telur, produk tenusu, ayam, daging, kekacang dan banyak lagi. 

Namun protein ini mudah musnah apabila berada dalam suhu masakan yang tinggi. Apabila ini berlaku, tubuh kita akan menyerap saki baki protein yang ada dan selebihnya badan kita menyerap minyak hasil masakan seperti ikan goreng, ayam goreng atau apa jua masakan terutama yang bergoreng.

Badan kita terdiri daripada sel-sel yang seterusnya membentuk tisu. Daripada tisu membntuk organ. Daripada organ membentuk sistem. Protein merupakan makanan kepada sel. Jika sel mendapat cukup protein ditambah dengan protein yang bagus, sel yang sihat akan mudah terbentuk dan menggantikan sel yang lama & mati.


PENTING SANGAT KER PROTEIN NI?
Ya, memang sangat-sangat penting.
  • PERTUMBUHAN
    • Badan kita memerlukan protein untuk berkembang. Ia merupakan bahan asas bagi pembinaan semua sel-sel tubuh manusia.
    • Stuktur asas badan manusia adalah sel. Segala penyakit pada zaman moden ini disebabkan oleh pengumpulan sel-sel yang LEMAH & KURANG SIHAT. 
    • Keperluan protein yang mencukupi dikatakan kunci kesihatan yang optimum – protein diperlukan untuk menghasilkan hormones, enzymes, antibodies and neurotransmitter.
    • Sel tubuh yang sihat adalah asas kepada tubuh yang sihat.
    • 25% daripada badan kita adalah daripada Protein. Kuku, rambut, kulit, otot-otot adalah protein. 
    • Malah Dr. Bruce Miller dalam bukunya mengatakan kita adalah protein.
    • Protein berasal dari perkataan Greek (PROTOS) bermaksud – ‘the first’ dan badan kita terdiri daripada :-
      • 66% Water
      • 25% Protein
      • 8% Fats
      • 1% Combination of Minerals & Vitamins 100%
Dalam erti kata lain, Protein kepada badan manusia adalah sama seperti batu-bata kepada sesebuah bangunan. Cuba tanya diri anda, bolehkah kita membina bangunan yang kukuh jika sumber batu-bata tidak mencukupi?

  • METABOLISME (OTOT)
    • Kita sering bersenam dan melakukan kerja-kerja berat. Melalui bersenam banyak sel-sel otot kita yang mati terutamanya jika kita melakukan senaman yang mencabar kekuatan otot seperti weight training atau bodyweight training (push up, sit up, dan sebagainya).
    • Kita tak menyedari kematian sel-sel ini kerana dalam tubuh badan kita terdapat berjuta-juta sel, mungkin juga lebih daripada tu. Maka kematian sebahagian kecilsel-sel tersebut mungkin kita tidak sedari. 
    • Namun, tanpa diet yang berkualiti (ada protein), sebahagian kecil sel-sel otot yang mati tadi mungkin tidak dapat diganti, dan saban hari sebahagian kecil tadi akan berubah menjadi sebahagian besar.
    • Penurunan berat badan melalui kehilangan otot adalah sesuatu yang malang dan tidak harus dibanggakan, kerana turunnya berat otot bererti turunnya kadar metabolisma ANDA! Otot adalah mesin-mesin yang menggerakkan metabolisma kita, yang membakar lemak-lemak kita. Sila catat fakta ini besar-besar pada dinding bilik anda.

  • METABOLISME (PENCERNAAN)
    • Sekali lagi, protein meningkatkan kadar metabolisma, dan makan lebih banyak protein meningkatkan kadar metabolisma berlipat kali ganda. 
    • Ini kerana badan memerlukan lebih tenaga untuk menguraikan struktur protein yang kompleks kepada komponen-komponen yang lebih ringkas berbanding karbohidrat. 
    • Dalam arena bina badan, high protein diet adalah sesuatu yang normal dikalangan mereka yang ingin menurunkan paras body fat %, namun jangan sesekali salah anggap, mereka bukannya mengamalkan Atkins diet. 
    • Karbohidrat adalah kawan karib bodybuilder, mana mungkin mereka meninggalkan karbohidrat. Apa yang mereka lakukan ialah, merendahkan sedikit pengambilan karbohidrat berbanding biasa, tetapi meningkatkan pula pengambilan protein (bersama sumber alkaline seperti sayur-sayur, kerana protein bersifat acidic).

  • MENSTABILKAN PARAS GULA
    • Memandangkan protein melambatkan sedikit proses pencernaan berbanding jika anda makan karbohidrat semata-mata, maka gabungan protein dan karbohidrat (dengan sedikit lemak) dalam diet adalah perlu. 
    • Protein mencegah paras gula dalam darah daripada naik terlalu cepat, sekaligus menstabilkan regulasi diantara paras gula dan insulin. 
    • Hal ini sangat penting jika anda ingin mengurangkan kebarangkalian proses penukaran glycogen berlebihan kepada lemak dengan pantas.

JOM KITA TENGOK SAMA ADA KITA ADA TANDA-TANDA SEPERTI DI BAWAH :
  • Kulit wajah yang kusam
  • Wajah penuh dengan bekas jerawat yang hitam
  • Kuku mudah pecah
  • Ranbut rosak serta sering gugur
  • Lemah, tidak bermaya, keletihan serta tidak bertenaga
  • Bekas gigitan nyamuk yang akhirnya menjadi kudis dan meninggalkan kesan.
Jika anda mempunyai simptom-simtom seperti di atas, ini menunjukkan bahwa anda sebenarnya kekurangan protein dalam badan.


RISIKO KEKURANGAN PROTEIN
  • Anemia (kurang darah atau kurang oksigen dalam darah)
  • Kidney disease (penyakit buah pinggang).
  • Liver (penyakit hati)
  • High Cholesterol (kolesterol tinggi)
  • Low blood pressure (tekanan darah rendah)
  • Low blood sugar (kandungan gula darah rendah)
  • Nerve instability (Fungsi saraf tak stabil)
  • Peptic ulcer (Ulser perut + usus)
  • Poor wound healing (Luka ambat sembuh)
  • Poor blood circulation (Pengaliran darah yang tidak lancar)
  • Poor vision (Penglihatan kurang baik)
  • Irritability (Badan menggeletar)
  • Fatigue (Letih lesu)
  • Weakness (Lemah)
  • Water retention (Tinggi kandungan air dalam tisu badan)
  • Prolonged period of time mental retardation (Terancat akal)
  • Lack of resistance to infection (Ketahanan badan rendah terhadap jangkitan)


"Sesungguhnya mencegah itu lebih baik daripada mengubati"

*********************************************************************************
TAHUKAH ANDA?
Shaklee adalah syarikat pertama yang mewujudkan suplemen protein berasaskan kacang soya. Sebenarnya, pengasingan soya pertama yang pernah dihasilkan adalah dicipta oleh Dr. Forest C. Shaklee pada tahun 1970an. Selang beberapa tahun kemudian, beberapa ujian klinikal telah membuktikan apa yang ditemui oleh Dr. Shaklee sebelumnya iaitu protein soya merupakan sebuah blok binaan utama bagi membina kesihatan jangka panjang.


*********************************************************************************
Perlukan maklumat lanjut ?
Mahukan tawaran harga yang istimewa ?
Dapatkan konsultasi tentang produk atau set yang mana yang sesuai untuk anda.
Dapatkan tips cara pengambilan vitamin yang betul dari saya sebagai Shaklee Independent Distributor anda.

Saya ialah Pengedar Sah Shaklee di Puchong Selangor serta kawasan sekitar.
Cash On Delivery (COD) sekitar Puchong, Putrajaya, Cyberjaya dan Shah Alam
Penghantaran ke seluruh Malaysia, Singapura dan Brunei, menggunakan Poslaju, GDEx atau Citylink. 

Sila hubungi saya di
Telefon / sms / whatsapp / wechat / : 0126775214 @ 0193924494
Email : imanfirdaus2014@gmail.com


Semoga mendapat manfaat
-Norbaya Omar-
-SID 1138278-

EBook Percuma Untuk anda
Ebook ini bukan ebook biasa. Ia ebook LUAR BIASA. Ia menceritakan kisah kejayaan seorang ‘Engineer’ yang terpaksa berhenti kerja selepas 6 bulan buat bisnes online.



DOWNLOAD EBOOK

No comments:

Post a Comment